23 jan. 2012

Min tvåkrona från 1969

Skulle lägga en slant i en kaffekassa i dag. Det var önskvärt att alla bidrog. Jag grävde och valde den lägsta valör jag hittade, en femkrona. Kaffet var ju gratis och jag är extremt kräsen på bröd, så lite diskret pyntade jag med en ynka femma.

Långt senare upptäckte jag med fasa att min amulett, en tvåkrona från 1969, saknades i min plånbok. Ja shit ja. Förvillande likt en femkrona har den ju levt en riksfylld tillvaro länge nog i mynttrafiken. Men eftersom den är högst betydelsefull för mej blev jag alltså tvungen ringa fikakassans ansvarige, pronto. Och mycket riktigt. Däri fanns tydligen en gammal tvåkrona.

Det är för mig helt okänt hur tvåkronan från början hamnat i min plånbok. Men den har tagit sig in där den senaste tiden, och fått stark symboliskt värde för mej. Ja den har blivit en form av amulett. Uttryckte mig lite åt det hållet också. Fikakassans ansvarige fnissade sympatiskt och förstod hur det låg till. Men jag lovade en riktig femma i utbyte. Så nu ska vi göra ett byte. Nu kan det vara värt en hel tjuga också. fast det sa jag ju inte.... Men särskilt diskret kaffeslant blev det inte...
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar