10 jan. 2013

Hållbart?

En av våra toppolitiker använde än en gång ordet "hållbart" som ett argument, på radion när jag åkte hem i dag. Det här är ju ett ord som ligger rätt bra till i munnen just nu. Men vad betyder det egentligen? I mina öron säger ju ordet "luft" lika mycket om statusen på luften som ordet hållbarhet säger om hållbarheten. Hållbar utveckling, hållbar livsstil... Är det vedertagna begrepp egentligen och för vilka då? Och vem avgör vad som är hållbart? En taliban tycker säkert det är ett hållbart förhållningssätt att vara taliban. Och vem är jag att påstå nåt annat. Frågan jag ställer mig är om det är hållbart av en toppolitiker att använda ordet "hållbart" som en beskrivning av en riktning för åt vilket håll ett bättre samhälle ligger... Tidigare kunde exempelvis hållbarhet på mjölken vara ett annat sätt att säga bäst före datum på mjölken på... Skulle tro att datumet snart gått ut för det här uttrycket också...
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar