12 mars 2012

Grattis Sverige

Bland det klientel jag ofta omger mig; i kulturarbetarsfären, förväntas man inte alltid föredra monarkin framför andra motsvarande alternativ. Man kan rent av känna sig lite obekväm.
Men i helgen sa min byggnadsvårdsbevandrade vän, Terry, att monarkisystemet faktiskt också medfört att många historiska byggnader och platser bevarats i ursprungligt skick. Kreti och pleti har kort och gott inte fått fara fram hur som helst.. Ett fullt fungerande gammelkök har helt enkelt inte kunnat rivas ut till förmån för ett nytt FRÄÄÄÄSCHT och så vidare..
Och utan att sväva ut alltför mycket i fantasin kan jag med lätthet föreställa mig ett ICA MAXI där slottet ligger, kanske ett IKEA på gångavstånd och ett mini-Västerås liknande de flesta svenska små och mellanstora städer och samhällen ihopklämt inne i gamla stan. Och så vidare....
Tack och lov säger jag hellre grattis på namnsdagen till Viktoria.
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar