3 feb. 2010

“Skitens krets”

Det har nog skrivits och sagts tillräckligt om Pasolinis “Salò - Sodoms 120 dagar”, vid det här laget. Men efter att ikväll för första (och sista?) gången sett denna beryktade har jag full förståelse. Räcker inte att bara borsta tänderna och gå och lägga sig liksom...
För min del är jag nog färdig med Pasolini nu. Lånade en fem-dvd-box på biblan som avslutades med ovan nämnda fascist-orgie i tre akter. Märkligt nog tyckte jag ändå den var bäst av dessa.
Jag är inte man att döma andras konstnärliga insatser. Men nån form av odödlighet har han ju i alla fall åstadkommit. Grymma skådisar inte minst. För att inte tala om dekorerna eller Ennio Morricones musik! Bra konst förmodligen. För den lämnar mig inte oberörd. Riktigt snygg också.
Men vilken tur att jag inte borstade tänderna innan, för då hade jag fått göra det två gånger. Men det får jag kanske göra ändå..
M

2 kommentarer:

  1. Ja, dom andra fyra kanske. Men somnar man på den här är man inte riktigt reckten e.
    Har föresten beställt en bok på biblan om Pasolini. Är inte riktigt färdig med han ändå..
    M

    SvaraRadera