31 maj 2010

För mycket A-lag

Väntade på tåget i Stockholm imorse. Hade flera timmars lucka. Ville sitta för mig själv. I lugn och ro. Som hemma. Och istället för att "köpa" plats på lokal etc. tog jag sikte på Clara kyrka, alldeles intill Centralstationen.
Men.. Där gick det ju inte sitta. Längre. På bänkarna i denna underbara park. Men icke. Dom var borttagna. Varenda en. Bara papperskorgarna kvar.
Då satte jag mig på en låg "trappavsats". Med min studiefrämjandet-almanacka som stjärtlapp.
30 minuter fick jag. Sen kom en vakt: "- hörre du, det är förbjudet att sitta på gravplatserna".
Jag käftade inte emot. Däremot att jag tyckte det var så skönt att sitta där. Å så undrade jag varför bänkarna var borta. Då sa han: "- För mycket A-lag..."
OK att det är förbjudet att störa friden och skräpan ner, som det faktiskt också står på skyltarna. Men det behöver ju inte vara samma sak som att vila och bara vara...?
Dom hade tagit bort bänkarna för att folk höll till där. Men den filosofin gör mig helt galen!
Då kan ni ju plocka ner hela stan. Enda platsen i centrum med lite ro. Trodde kyrkan fick vara en sån plats. En plats för eftertanke. Men flytta problemen ni. Bygg bort. Med gallerior och skit!!!
Men allt det där höll jag så klart inom mig. Fel måndagsmorgon att börja bråka med en biffig vakt. Istället kom tidningen "Situation Stockholm" upp i skallen. Kanske läge att köpa ett nummer? Och prästen Olle Carlsson i Allhelgona kyrkan med sina öppna dörrar... År 2010 och allt. Kan allt det här verkligen vara sant..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar