12 juni 2010

Törs jag skriva det här?

Roberto Saviano! Hoppas du klarar dig. Hoppas vi alla klarar oss. Och törs man överhuvudtaget offentliggöra sig själv i detta sammanhang. Och publicera sin sympati elektroniskt..? Uan att, i bästa fall, åka på en snyting. Och törs man låta bli att göra det och låtsas som om ingenting..?
Gomorra. En skräckskilldring hämtad från verkligheten. Ungefär som Mårran som sveper in över Mumindalen, fast på riktigt. En kartläggning av Camorraland i södra Italien. "En plats med flest mord i Europa, där grymhet och affärer går hand i hand och där ingenting har något värde så länge det inte genererar makt". Men egentligen handlar det om ett handelsnätverk, med en rotlöpa som sträcker sig längs halva jordklotet och börjar i Neapel.
Funderingarna sätter igång. Dom italienska vinerna, hur gott smakar dom efter det här och mozarellan..? Och är det på grund av avfallsdumpningarna i Eldslandet som frukterna från ICA ibland är så dåliga. Och hur ser Nordanstigs kommuns högsta höns maffiakopplingar ut. För kopplingar finns det på alla plan. Med ICA, med Hollywood, med alla. I alla fall i min fantasi, efter att ha läst Gomorra. Och hittas jag torterad och lemlästad i en söndersprängd brunn om tretton år måste det vara för att jag inte kunde hålla käften och skrev dessa rader. Saviano lever i skydd på okänd ort. Men det gör ju jag också.
Vad kan man göra? Mer än att läsa boken..
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar