12 sep. 2009

Gröna skolan

Ytterligare en liten märklighet utspelar sig just nu, bakom min rygg. Den gröna skolan i Jättendal rivs, exakt nu. Petas ner med skopor liksom. Jag har suttit med ryggen emot, i bersån, ca en knapp kilometer ifrån, fågelvägen. Och hört ljuden. Utan att riktigt associera till just rivningen. Det har ju stötts och blötts så länge om denna byggnad. Att gamla skolan rivs är ingen nyhet. Men förmodligen går nya skolans öde samma väg, om en liten tid. Det är ju synd. Det ryker.
Hursomhelst. Jag sitter och läser George Orwell “Down and out in Paris and London”. Och under stora delar av min skoltid var just böcker inte min grej. I synnerhet under gymnasiet. Där förväntades vi läsa just Orwell. “Djurfarmen”, så klart. Tror inte jag tog mig igenom den. Men nu har åren gått och saker och ting ändrats. Skolan rivs och jag sitter samtidigt och läser George Orwell, helt på eget bevåg. Synd bara att man inte fattar nåt förrän allt är för sent. Men det ska ändå tilläggas att tiden i den gröna byggnaden mest är positivt förknippad. Och då var det ju Tintin, Spirou och Tom Sawyer som gällde. Och det älskade jag ju. Fortfarande. Kan tänka mig att fler än jag har minnen och hang-ups från skolan. Även från den Gröna.

4 kommentarer:

  1. Mycket minnen finns det från denna skola, men speciellt ett. Minns du då en kompis till oss,liksom sparkade av sig sin sko o den far rätt upp i en stor lampkupa. Blev ett väldigt klirr *S* För att inte tala om det jättelika älghuvudet som fanns på övervåningen.. Känns lite konstigt att se denna brädhög nu tycker jag.

    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Det var en Toni grej va, med skon? Har ett minne av detta. Nån påstod faktiskt att älghuvudet blinkade vid nåt tillfälle. Älgen minns man ju. Undrar om den ligger i högen nu eller om nån tagit hem den...
    Enligt säkra källor var huset spikrakt och för skaaligt att riva (läs värdefullt). Intakt timmerstomme som kunnat tjäna lång tid framöver till vad som helst. Dessutom var det det första, och länge enda, arkitektritade huset i socknen. Bara en sån sak. 20-talskuriosa liksom.
    Men så här går det när det man inte bor i Jämtland typ.. Där enas folk och räddar det som räddas kan. Till och med i Gnarp gör dom det. Men nu ska vi inte vara bittra utan glada åt att vi faktiskt fått vara i den där lokalen några år. Och i efterhand inse att det var bra då. Vi hade dessutom replokal där sen skolan flyttade ut.. Kul va
    /M

    SvaraRadera
  3. *ASG* du kom i håg att det va han. Minns du även fotavtrycket han gjorde?.

    SvaraRadera
  4. Fotavtrycket glömmer ingen. Ett skillingtryck ha ha. Ligger i bråtet nu. Som resten

    SvaraRadera