1 okt. 2009

En helt ny värld!

Sen sist har jag varit i Budapest. Kan verkligen rekommenderas. En helt ny värld. Östeuropa är fränt. Fast det var inte det jag skulle nämna nu. Det var en annan sak. Så här var det/är det:

Har pratat med Kronofogden i dag. Ja, för att ligga steget före. Har ingen erfarenhet av sånt här. Men vips vad fort det går, att bli indragen i nåt fuffens.

Brukar säga nej 107 gånger av 3, när telefonsäljare ringer. Men i torsdags var ett undantag. Disträ inför Budapest kanske? Igår såg jag notan. Den stämmer inte. Och jag, som även blivit bandad vid mitt ja-sägande, fick kalla fötter.

Jag tänker inte nämna företaget. Men dom har ringt till flera i liknande situation som mig. För att sälja sina tjänster. Att jag föll är obegripligt. Men nu har jag motat Olle vid grind. Eftersom det inte gick att ringa tillbaka till skojarna och eftersom dom inte svarar på mejl. Målade jag helt enkelt upp mitt egna skräckscenarie.

Ett tips för alla i samma sits är att ringa till Kommunens konsumenthjälp. Där fick jag anvisning om hur man bestrider en faktura. Ja, den var ju på nästan 200 kr mer än vad som framgick i säljsnacket. Och eftersom dom dessutom inte går att nå varken via telefon eller mejl ser jag deras tjänster som värdelös investering. Men det avgörande var googlingen på skojarna. Halva landets småföretagare har tydligen blivit lurade av dom. Jag har alltså nästan belägg för mina kalla. Trots att inget ännu egentligen hänt.

Kort och gott. Det hela är förhoppningsvis utagerat. Det rör sig om småpengar. Men jag är som bekant mer intresserad av småpengar än av storpengar. Varför då rå? Jo, det finns mer av dom små pengarna. Men detta kan lika väl sluta med inkasso, kronofogden och betalanmärlkelse och näringsförbud. Om man inte handlar i tid. Så det var därför jag ringde runt och lärde mig ett och annat. Förhoppningsvis lämnar dom walk over innan Tingsrättsförhandlingen, om sådan blir aktuell. Dom har ju lite dåligt på fötterna och rätt dåligt rykte om sig. Även om det kanske inte spelar nån roll i dagens lurendrejerivärld.

Men förmodligen är det väl bara jag som hittat på alltsammans. Jag är ju en nojig störtparanoidiker. Men det har varit ett jobbigt dygn. Fortsättningsvis kommer jag nog inte bara att säga NEJ till telesäljare. Jag kommer förmodligen även låta hotfull. Slutsats. Jag har lärt mig en läxa. Förhoppningsvis. Men det är en helt ny värld för mig. En väldigt otäck sådan.
/M

2 kommentarer:

  1. hej... och nej mårten du är inte ensam om att träffa på dessa "fantastiska"säljare som både är duktiga på att sälja och framförallt på att ljuga och på att få dig osäker på det du egentligen vet..har själv stött på 2.. nu sist en trevig herre från dindel eller som det på fakturan visade sig vara dinkommundel.. stå på dig!jeanette

    SvaraRadera
  2. Tack Jeanette. Känns ju bra att intre vara ensam. Det här är tydligen extremt vanligt i dag.
    Men tack och lov är det hela utagerat för min del. Fick det bekräftat i dag. Kom undan med blotta förskräckelsen alltså. Kanske tack vare att jag agerade i tid. Och än en gång; kommunens konsumentvägledare!! Ett hett tips till alla. Där fick jag veta hur man ska bära sig åt.
    /M

    SvaraRadera