18 okt. 2009

Vad är det för fel!?

Hallå! Ursäkta mig, men...
En hel generation håller på trasha ner våra säten och kläder.
Vad är det för fel!?
Dom finns på bussar, tunnelbana, tåg och spårvagnar. Såväl i glesbygd som i tätort. Oftast helt vanliga, harmlösa och ofarliga medelklassynglingar. På väg till eller från plugget. Men med fötterna, inklusive skitigaste dojorna, på sätet framför eller i nån krumbuktig liggning på sätet bredvid. Samma säte där vem som helst i bästa gå-bort-stassen snart sätter sig vid nästa hållplats.

Det handlar inte om klotter, tuggummi eller snus i taket längre. Inte ens inristade hakkors. Det här står för något annat. Det har ingenting med revolt att göra. Dom vet inte bättre. Vad är det för fel!? Men är det min sak egentligen?

Nyss, i kväll, var jag jätte nära. Men hejdade mig. Det är inte mitt problem. Det är svält på jorden samtidigt...
Men det här borde vara desto enklare att rätta till, än svält på jorden. Bara nån brydde sig.. Eller är jag bara en moraliserande och bakåtsträvande stingslig gubbe? Jag som inbillat mig att vissa moraliska värderingar är tidlösa.

Men om vi istället tar det ett steg till: Vem av dessa reser sig och lämnar plats åt en gammal dam eller farbror? Ingen förmodligen. Den tiden är nog också förbi.

Jag vill minnas att på min tid fick vi höra både i skolan och av övriga vuxna.
- TA AV SKORNA OM DU SKA HA FÖTTERNA PÅ SÄTET!
Fast å andra sidan. Den som hade fotsvett blev ju genast utmobbad. Och är det nåt bättre i så fall? Att det både ska lukta ruttet i bussen samt att nån ska bli mobbad..?

Förmodligen har alla dessa kids svårartad fotsvett. Kanske lika bra att det får vara som det är..?
/M

2 kommentarer:

  1. Nu kom jag åter att tänka på de där fotavtrycken på tavlan i gröna skolan *S*

    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Ja, dom där fotavtrycken lossnar ju aldrig.
    /M

    SvaraRadera