8 mars 2010

Internationella Bessie Smith-dagen

Har faktiskt bara träffat kvinnor i dag. Först Lotta, så klart. Sen mamma. Därefter Iris, Britt-Marie och Birgit. På skivtallriken har det legat en nyinskaffad Bessie Smith dubbel.
Utöver Lars-Åke, som på telefon utgjorde enda undantaget, har min måndag alltså gått i kvinnornas tecken. Men det tog ändå ända till kvällen innan jag insåg att det passande nog var självaste internationella kvinnodagen.
Tänka sig att en sån dag ska behövas egentligen.. På Bessies tid kan jag förstå. Även om det egentligen inte heller är så länge sen, beroende på vilket perspektiv man använder. (Hon föddes omkring 1890 talet och dog 1937. Och hur länge har män och kvinnor funnits egentligen...!?)
Men dagen behövs förmodligen, både före och efter Bessie. Och vi pratar inte vilken Kanelbullens - eller Alla hjärtans dag som helst.. Utan helt andra proportioner. Inte enbart kommersiella krafter liksom.
Bara för sakens skull hamnar därefter fler damer på skivtallriken. Billie, Janis... och synd bara att jag inte har nåt med Emmylou. Men det bli i alla fall Bodil till läsningen, så klart.
Men med handen på hjärtat. Borde inte själva poängen med internationella kvinnodagen vara att köra med mixade lag... Kvinnor är smartast, som Sigge Hill sjunger, men männen behövs ju också för att vi ska förstå detta. Så in med åtminstone Louis..
Men jag har i alla fall dragit mitt strå till stacken i dag, känns det som. Till största delen dessutom lyckligt ovetandes...Tills nu på slutet..
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar