15 maj 2009

Blålurad

Dom som följer min blogg kanske kommer ihåg att jag med stolthet, för några veckor sen, skrev om mitt handgrävda potatisland, ekologiskt och präktigt värre.
Men dagen efter läste jag i tidningen att det är helt förkastligt att göra på det viset. Enligt engelsmännen är det “Non digging garden”, som gäller. Enligt svenska kulturvårdare och landskapsingenjörer också. I alla fall söderöver. Grävningen ska överlåtas åt masken. Man ska inte jobba i onödan med jorden. Rubriken till artikeln löd dessutom: “Latmasken låter masken göra jobbet”. Det är täckodling som gäller. OK. Jag hade i alla fall rätt på en punkt. Skrota jordfräsen.
Sparade tidningen. Har ju mer än ett land. Sagt och gjort. I dag anammades “non digging garden” även här.
Men jag känner mig blålurad. I alla fall arbetskraftsmässigt:

1. Först tidningspapper. I en blåst på 80 sekundmeter spelar det ingen roll om man bor på Österlen, eller i Jättendal.
2. Halmen. Det gäller att skynda sig så inte också den följer med.
3. På med pärerna. Är dom riktigt stora, kan alltsammans hinna ligga kvar tills nästa lass halm tar upp kampen mot den tilltagande vinden.
4. Det gäller att ha halmladan två centimeter från pär-landet. Skottkärran gick, i runda tal, tio resor i dag. En par hundra meter enkel. Kuperad terräng.
5. Krattning av gårdstomt. Grundligt. Slaskar ju rejält när man studsar tio kärror halm.
6. Sorkpest. Lika bra att räkna med det också. Kommer väl ikväll...?
7. Skörden. Möjligen blir den lyckad. Återstår att se.

Slutsats: Det här var ett experiment. Vill att alla ska ha det klart för sig. Tycker det är kul att prova nya saker. Men tänker inte göra om det.
Spelar ingen roll att samtliga mina förfäder med lantbrukargener fick sig ett gott skratt i himmelen. Det bjuder jag dom gärna på. Att grannarna också fick en skymt av äventyret var lite sämre, men dom kan kanske också behöva god matinéunderhållning...
Nu ska jag sätta resterande delen av pärorna enligt "used to-metoden". Latmasken ska handgräva igen. Men först måste jag vila.
På återseende/Lärkan

2 kommentarer:

  1. Hehe... jag kan se det hela framför mig. Men jag tycker att det är ett lovvärt försök. Men jag brukar försöka se sånahär saker som motion, dvs tumgt och bökigt utan maskiner bara måste vara bra för kondisen.

    SvaraRadera
  2. Ja, absolut. Det är ju så man får se det. Inget snack om den saken... Är glad om jag får tillbaka sättpärerna. Ha ha... /M

    SvaraRadera