23 juli 2009

Vinylstall eller Spotify?


Spelade på Playwood festivalen i Edsbyn igår. Toppen. Men varje gång jag åker den vägen ser jag till att Vinylstallet i Alfta är öppet. Ett tips för alla likasinnade. Med det menar jag er som gillar vinylplattor, gärna med förkärlek för LP ns guldålder (1970 talet med omnejd-tidig 80 och sent 50, cirkus).
Fick med mig en rejäl bunt därifrån. Kassen räckte inte ens. Till saken hör att Calle hade en beställning på Ratt-katalogen och lite british metal, fick nöja sig med Saxon "Strong arm of the law" och tre Ratt samt "Draw the line" med Aerosmith. Själv la jag beslag på den Dylan som saknats "New morning", Rönnbloms "Rapport från kallt fosterland", Iron Maiden "Piece of mind" och Bowie "Rare", samtliga skitfina originalpressar så klart. Gjorde som jag brukar; betalade kontant men till reducerat vrakpris. Fick Gene Simmons solo gratis kan man säga.
Glad i hågen kunde jag genomföra ett trevligt men orepat semestergig på Bandymästarnas hejaklacks hemmaplan.
Väl hemma igen slog löjets ironi till på riktigt!. Jag hade på mejlen en Spotify invitation. Ni vet den där superba databasen där nästan all utgiven musik finns att tillgå. Men man måste bli inbjuden av nån för att få tillgång till det. Ungefär som en vampyr måste bjudas in för att komma in i ens hus. Min egen katalog finns också så klart på Spotify, även om jag som person förmodligen är den siste på jorden med nyckel in. Men nu har jag som sagt egen ingång. Nåväl. Gissa om plattorna i kassen finns på Spotify? Skulle tro det. Repfritt dessutom. Jag menar, vilken dum idé att köpa på sig en massa unken vinyl.
Men å andra sidan vad knäcker Maidens "Piece of mind" på original. Det omslagets upplevelsekraft går ju inte jämföra med nätet. Och inte min puls går jämföra med nåt heller när nästan hela Ratt katalogen fanns inne, fast jag inte ens skulle ha den. Men vem vill ha Ratt egentligen? Fast "Out of the cellar" var en grym nyupptäckt. Nästa gång ska jag köpa den igen. Åt mig själv. För på Spotify finns ju inga repiga originalpressar.
Tjena./M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar