24 mars 2009

Översocial tysk pratar hjältar

En tysk kom fram till mig idag på Ica.
- Den där bilen får du inte köra med på vintern!, vräkte han hur sig.
- Du håller på tappar byxorna!, hade jag hört honom vråla efter en högstadiekille strax innan. Så jag gick genast till motangrepp.
- Och vem bestämmer det?, frågade jag.
Jag trodde så klart han var ytterligare en som skulle klaga på att jag inte passade in i trafiken. Och på att ungdomar inte får se ut hur dom vill etc. Så jag förberedde mig på nästa angrepp. Men då kom det.
- Den är alldeles för fin. Och ska du hitta en till sån där.. ...ja, kanske hos någon fransk bonde, om du har tur. Kör du med den på vintern så har du snart bara ratten kvar.
Det visade sig vara en översocial tysk med stor empati. Så det blev ett långt spontan samtal om hans hjältar, Renault 4, Trabant, Citroen 2 CV mfl.
Och mycket riktigt. Jag hittar bara vrak på alla annonssökningar. Förutom detta fina kort. Så det blir nog en frankrikeresa för att gardera sig. Men den går nog länge till, Laban. Om jag inte kör på vintern. Men nu är det ju snart vår. Trevligt med folk som orkar bry sig. På återseende/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar