16 mars 2009

Van Morrisons Moondance, fast det är förmiddag ute...

Shit, vad är det som har hänt? Har jag blivit fullmogen eller bara mättad... Skivsamlingen har nämligen reducerats till EN enda platta. Men den går oavbrutet. Och har gjort det länge. Jag pratar om "Moondance" med Van The Morrison. När den inte åker på har jag tyst. Ja, ok då. Vissa undantag förekommer. Men dom blir allt sällsyntare.
Det här är ett så makalöst masterpiece att resten är överflödigt. Har länge hållt Bowies "Hunky dory" på den platsen. Men Van the Man sopar rent även med den. SÅ makalöst fulländat att det är otäckt.
Det är klart man blir inspirerad att fortsätta skriva själv också. När man hör den här softa, soul-pop-jazz hybriden. Men till vilken nytta kan man ju fråga sig? Lite otäckt är det förstås att det blivit så här. Lotta tycker likadant. Hon är ju åtta år yngre. Men hon kanske också blivit fullmogen. Eller finns det nån annan förklaring... Är den bara bäst helt enkelt?

3 kommentarer:

  1. hmmm, fullmogen vet jag väl inte. Mogen smak ja men långt ifrån fullmogen skulle jag faktiskt vilja påstå. Det är långt kvar tills jag når upp i din mogenhet ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, en bit kvar tills du blir gubbe med andra ord.. ha ha.
    /M

    SvaraRadera
  3. Hej,
    kul att du kikade in hos mig :) kul att du tyckte om designen också ;) /marielle

    SvaraRadera